Monday, November 19, 2012

Isu data peminjam PTPTN di sebalik hutang menggunung


Isu data peminjam PTPTN di sebalik hutang menggunung
 
EKSKLUSIF Di waktu pemimpin politik bertelagah mengenai penyediaan pendidikan percuma di Malaysia, timbul dakwaan bahawa hutang menggunung yang dipinjamkan dari Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mungkin tidak dapat diperolehi semula dalam masa singkat.
Sumber yang dekat dengan agensi tersebut mendakwa, sejumlah besar daripada pinjaman RM45.41 bilion itu diberikan kepada pelajar yang tidak lagi dapat dijejaki.

Sumber mendakwa, data elektronik dalam Sistem Pengurusan Pinjaman Pendidikan (Elmas) yang berusia 10 tahun, kini usang dan PTPTN tidak menaruh harapan tinggi untuk mendapatkan bayaran hutang itu kembali.

Sejumlah RM7.83 bilion yang diagihkan kepada 1.14 juta pelajar sehingga 31 Ogos 2012 masih belum diperolehi semula, manakala kadar bayaran semula pada tahap 49 peratus.

Perkara itu berterusan walaupun selepas anak syarikat Kementerian Kewangan, Prokhas Sdn Bhd disingkirkan pada 2010, ekoran laporan Ketua Audit Negara yang menyatakan kegagalan membangun sistem bagi mendapatkan semula bayaran hutang selepas dibayar RM1.5 juta.

Sistem tersebut menyebabkan PTPTN terpaksa menggunakan semula sistem Elmas, yang diputuskan tidak memuaskan pada 2006.

Susulan itu, PTPTN perlu membayar pembangun Elmas, Paradigm Systems Sdn Bhd, sejumlah RM26 juta lagi untuk membuat semula kerja terbabit.

Ketua pegawai eksekutif PTPTN Agos Cholan keberatan untuk mengesahkan jumlah tersebut dan memberi alasan ia merupakan kes sensitif.

[Baca berita penuh]


  • Teo See Lian ·  Pengulas Tertinggi · High School Batu Pahat · 425 subscribers
    Itu sebablah ANWAR mahu PTPTN dihapuskan, kerana semakin lama dilaksanakan semakin banyak kerugian akan berlaku.NGAPPPPP !
  • Raja Mohd Shahrim ·  Pengulas Tertinggi · Bukit Koman Village, Pahang, Malaysia · 206 subscribers
    Tutup saja chapter PTPTN.... dgn PR sebagai peneraju.. FEFA (Pendidikan Percuma Untuk Semua Pelajar)akan diperkenalkan..bagaimana rupa dan mekanisma FEFA telah dijelaskan oleh Sdr. Rafizi..tidak ada negara yg akan bangkrap jika memberi pendidikan percuma pada rakyatnya.. kerana itu pelaburan jangka panjang.. tapi boleh bangkrap jika memberi peluang pada kroni seperti yg berlaku sekarang..
    • Chong Shin ·  Pengulas Tertinggi · 中华中学
      Raja...apa FB u?
    • Matt Zackk ·  Pengulas Tertinggi · UUM
      Bro..aku tambah lagi..ambil Turki sebagai contoh..di bawah Yusof erdogan, pendidikan percuma diberi sedangkan Turki tak pun punya sumber sehebat malaysia yang ada minyak, balak, sawit, dlll.. Jika ada kemahuan untuk rakyat, pasti ada penyelesaiannya...
    • Raja Mohd Shahrim ·  Pengulas Tertinggi · Bukit Koman Village, Pahang, Malaysia · 206 subscribers
      Chong Shin Err.. why bro..? fesbuk aku hang click jer ar.. hehe
  • Ir Art ·  Pengulas Tertinggi · Bekerja di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat, Tropicana.
    UNDILAH PR UTK PENDIDIKAN PERCUMA!!!
    • Teo See Lian
      Mengejutkan dan Menggempakan ! Sejumlah besar daripada pinjaman RM45.41 bilion itu diberikan kepada pelajar yang tidak lagi dapat dijejaki...Seakan-akan gila!
      • Abdullah Ahmad ·  Pengulas Tertinggi
        bank/LHDN/PDRM dapat menjejaki penghutang sampai lubang cacing, tapi PTPTN tak mampu, memang amat melucukan. Jangan-jangan sebahagian pinjaman tu dari peminjam anak anak menteri dan kroni kroni
    • Lubuk Petua Warisan ·  Pengulas Tertinggi · SAP Consultant di Hewlett-Packard
      buang duit dekat system dah berjuta2.. sykt mee segera kroni Prokhas Sdn Bhd yg takde pengalaman di award projek lps tu telan duit system nya ntah kemana.. tak habis2 UBN ni kedarah duit rakyat.
      • Abrahim Abdan ·  Pengulas Tertinggi · SM Sultan Ibrahim Kulai Johor
        Entah lah aku pun naik pening hal pentadbiran 1MALAYSIA ni...agak nya sistem jadi marba carca disebabkan pengendali banyak yg dah bolih berfikir lagi sebab otak dah beku maklum dah tua2..umur bersara bertamabah tapi otak semakin lembab..
        • Kamall Haji ·  Pengulas Tertinggi · Network Administrator diTelekom Malaysia
          ikut jejak ko lah ya yob VSS xnyusahkan kaum
        • Abrahim Abdan ·  Pengulas Tertinggi · SM Sultan Ibrahim Kulai Johor
          Betul tu Din kalau kita ingat kita dah x mampu nak menyahut cabaran kerja yg bolih membebankan otak kita..baik kita angkat kaki je..bagi peluang rakan kita yg muda muda..ambilalih tugas dan tanggungjawap dari kita yg dah x mampu..itu lebih baik sebab orang2 muda ni kepala otak die orang pintar2 belaka..jadi peluang mereka naik pangkat ada..berkorban demi kemajuan Syarakat,Jabatan untuk Negara...
      • Alkali Untuk Kesihatan
        payah sangat bagi je pendidikan percuma..x perlu nk pening2 dengan sistem itu sistem ini..
        • Din Menteri ·  Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
          budak2 dah diajar kurang ajar sjk awal2 lagi.,
        • Zack Snoopies ·  Pengulas Tertinggi
          Din...komen ko mmg slalu xguna akal...kita sbg pgkat abg kpd budak2 yg nk bljr cara hidup kena bg tunjuk ajar...bkn ckp xserupa bikin bro...cuba ckp kt2 semangat....
        • Din Menteri ·  Pengulas Tertinggi · SMA Negeri 1 Bandung
          hutang yuran dibayar yuran,
          hutang nyawa nyawa padahnya.
          ngerti?
      • JFaris Fx ·  Pengulas Tertinggi
        45 billion wang PTPTN tak dibayar..tak dapat dijejaki..mmg kering lu orang ni hehe takpa tgu PTPTN lupus..maksud disini 45 billon ini melibatkan berjuta2 orang student..bawa maksud juga mereka ini tk bayar sebab menunggu PR mengambil Putrajaya..dan maknanya majority student akan undi PR..kuasa Allah.
        • IR Haji Zamri Yusuf · Marquette University
          sistem yg bermula tanpa ketelusan & komitmen utk membantu menyelesaikan permasalahan, pastinya berjalan dgn segala ketempangan. bila ianya dilaksanakan berdasarkan kepentingan lain.
          • Yusoff Alias ·  Pengulas Tertinggi · Owner di Self Employed and Loving It!
            Mansuhkan saja PTPTN beri biasiswa habis cerita. Tak akan bangrap negara seperti dakwaan peminpin umno.
            Banyak lagi sumber boleh diterokai.

          1 comment:

          SR WORLD said...

          %@%@%@%@%@%@%@%Indian Mom & Daughter Forced Raped By Robber,Priyanka Chopra Full Nude Sex Photos And Boobs



          %@%@%@%@%@%@%@%Indian Hot Models Real Leaked Nude Photos,Porn Star Sunny Leone Fresh Fucking Pictures



          %@%@%@%@%@%@%@%Desi College Girl Laila Fucked By Her Cousin,Indian Aunty Nude Bathing Pictures



          %@%@%@%@%@%@%@%Mallu Bhabhi Naked Big Ass Showing,Indian Bhabhi Hairy Armpits Pictures



          %@%@%@%@%@%@%@%Indian Aunty Hairy Pussy Pics. Mallu Hairy Pussy,Pakistani Bhabhi Hairy Vagina



          %@%@%@%@%@%@%@%Beautiful Bhabhi Hairy Pussy Picture,Hairy Pussy Mallu Aunty Nude Bath








          %@%@%@%@%@%@%@%Indian College Girl Hairy Pussy Pics,Desi Girl Doing Blowjob. Indian Blowjob

          %@%@%@%@%@%@%@%Desi Indian Aunty Ass Fuck By Devar,Desi Mallu Blouse Nude Boobs


          %@%@%@%@%@%@%@%Mallu Indian Aunty Sucking Dick,Desi Mallu Blouse Nude Boobs


          %@%@%@%@%@%@%@%Mallu Indian Aunty Nude Big Ass,Bhabhi Cleavage Show In Blouse


          %@%@%@%@%@%@%@%Indian Aunty Lund Chusai Image,Mallu Aunty Dick Sucks


          %@%@%@%@%@%@%@%Porn Star Lisa Ann Hot HD Wallpaper,Desi Hairy Pussy Pictures






          %@%@%@%@%@%@%@%Desi Round Ass Photo,Mallu Aunty Doggy Style Fucking

          %@%@%@%@%@%@%@%Desi Round Ass Photo,Mallu Aunty Doggy Style Fucking


          %@%@%@%@%@%@%@%Housewife Bhabhi Sucking Boyfriend Dick,Desi Girl Sucking Dick


          %@%@%@%@%@%@%@%Sameera Reddy Webcam Scandal Photos click here,Beautiful Desi Ass Image


          %@%@%@%@%@%@%@%Indian Aunty Hairy Pussy Pics. Mallu Hairy Pussy,Pakistani Bhabhi Hairy Vagina


          %@%@%@%@%@%@%@%Beautiful Bhabhi Hairy Pussy Picture,Hairy Pussy Mallu Aunty Nude Bath


          %@%@%@%@%@%@%@%Indian College Girl Hairy Pussy Pics,Desi Girl Doing Blowjob. Indian Blowjob


          %@%@%@%@%@%@%@%Desi Indian Aunty Ass Fuck By Devar,Desi Mallu Blouse Nude Boobs

          %@%@%@%@%@%@%@%Mallu Indian Aunty Sucking Dick,Desi Mallu Blouse Nude Boobs








          %@%@%@%@%@%@%@%Mallu Indian Aunty Nude Big Ass,Bhabhi Cleavage Show In Blouse


          %@%@%@%@%@%@%@%Housewife Bhabhi Sucking Boyfriend Dick,Desi Girl Sucking Dick


          %@%@%@%@%@%@%@%Sameera Reddy Webcam Scandal Photos click here,Beautiful Desi Ass Image


          %@%@%@%@%@%@%@%Indian Aunty Hairy Pussy Pics. Mallu Hairy Pussy,Pakistani Bhabhi Hairy Vagina


          %@%@%@%@%@%@%@%Beautiful Bhabhi Hairy Pussy Picture,Hairy Pussy Mallu Aunty Nude Bath


          %@%@%@%@%@%@%@%Indian College Girl Hairy Pussy Pics,Desi Girl Doing Blowjob. Indian Blowjob


          %@%@%@%@%@%@%@%Desi Indian Aunty Ass Fuck By Devar,Desi Mallu Blouse Nude Boobs

          %@%@%@%@%@%@%@%Mallu Indian Aunty Sucking Dick,Desi Mallu Blouse Nude Boobs

          %@%@%@%@%@%@%@%Mallu Indian Aunty Nude Big Ass,Bhabhi Cleavage Show In Blouse
          ReplyDelete